понедељак, 29. јануар 2024.

ИиР 6. разред - Аритметички оператори и променљиве

 

Аритметички   оператори    програмског    језика    Пајтон    веома    су  слични операторима које користимо у математици. 

Аритметички оператори у Пајтону:




О дељењу ћемо детаљније говорити и објаснити у следећој лекцији. За сада се за дељење као у математици користи коса црта /.

Резултат  извршавања  аритметичких  операција   је   број.  Редослед извршавања операција исти је као у математици – прво се множи и дели, а затим сабира и одузима. Могуће је израчунати и  сложеније  математичке изразе, као што су они са заградама.

Извршавање аритметичких израза 12 + 32 * 56 – 5 и (12 + 32) * (56 – 5) у Пајтону:

У Пајтону радном окружењу тамо где почињу угласте заграде >>> , куцамо шта желимо да израчунамо, када откуцамо кликнемо на дугме Ентер, прелазимо самим тим у нови ред и у овом случају као што је приказано на слици, Пајтон нам приказује решење нашег израза (1799 или 2244).

 Променљиве у Пајтону

Пајтон омогућава коришћење променљивих. О променљивој смо говорили као о простору у меморији рачунара у коме се за време извршавања програма чувају неке међувредности.

 Променљиве  имају  своја  имена.  Када   у   програму   желимо   да користимо вредност променљиве,  довољно је да наведемо њено име.

Уколико  желимо  да  израчунамо   вредност  израза      (2+1)*(12-10)   и користимо променљиве то ћемо урадити на следећи начин:

zbir=2+1
razlika=12-10
proizvod=zbir*razlika
print(proizvod)
6

Објашењење: Формирамо променљиву zbir и додељујемо јој вредност израза 2+1. Формирамо променљиву razlika и додељујемо јој вредност израза 12-10. На крају формирамо променљиву proizvod и додељујемо јој вредност израза zbir * razlika. Наредбом print(proizvod) резултат се приказује на екрану у програму.

 

Напомена:  У Пајтону се користе искључиво енглеска слова абецеде, све што се програмира је на латиници!!!


Правила именовања променљивих у програмском  језику Пајтон: 

  • Променљива мора да почне словом.
  • Било које слово или број може бити коришћено у променљивој.
  • Специјални симболи као што су: @, -, /, #, !, ?, ... нису дозвољени.
  • Размак  у имену променљиве    није    дозвољен    (уместо    размака користимо знак _ )
  • Велика и мала слова Пајтон тумачи другачије (нпр. Ime и ime су различите  променљиве).
  • Није дозвољено коришћење резервисаних речи, као што су print, input.

На пример, ако желимо да чувамо број живота играча у игрици, променљива би могла да се именује као broj_zivota, што је боље него ziv или broj.

Задатак 1.  Дужина собе је 6 метара, а ширина собе је 5 метара. Колика је површина собе?

duzina=6
sirina=5
povrsina=duzina*sirina
print(povrsina)

30

Објашњење: формирали смо променљиву duzina и доделили смо јој вредност 6 без писања мерних јединица. (У Пајтону се не пишу мерне јединице већ само вредности). формирали смо променљиву sirina и доделили смо јој вредност 5. На крају формирамо променљиву povrsina и додељујемо јој вредност duzina*sirina (звездица је ознака за множење у Пајтону). Наредбом print(povrsina) приказујемо резултат.

Задатак 2. Марко је купио 0,45 кг саламе, 0,25 кг сира и два паковања од по 0,3 кг шунке. Напиши програм који ће да израчуна колико је тешка кеса коју носи кући?

salama=0.45
sir=0.25
sunka=2*0.3
teska_kesa=salama+sir+sunka
print(teska_kesa)

Када покренемо програм он ће нам израчунати и написати резултат, а то је 1.3.




Домаћи задатак : 

Преписати у свеску све оно што је подебљано плавом бојом, такође преписати табелу Аритметички оператори у Пајтону и добро проучити целу лекцију. Решити задатке са слике у свеску. Напомена: за решавање задатака са слике имати у виду да је све исто као у математици само су ознаке за множење и дељење различите!!!




Нема коментара:

Постави коментар